Groep 1/2
Welkom op onze groepspagina!

Welkom in groep 1/2!

Er zijn drie kleutergroepen op De Kleine Wereld en wij doen heel veel samen. 

In groep 1/2a is Juf Yvette er op maandag, dinsdag en woensdag (om de week). Op woensdag (om de week), donderdag en vrijdag is juf Aurelia bij ons in de groep. 
In groep 1/2b is juf Leonie er op maandag, dinsdag en woensdag. Op donderdag en vrijdag is juf Ancil in de groep. 
In groep 1/2c is juf Fleur er. Op de woensdag is juf Ancil er. 

Om de week op woensdag zijn we met een extra leerkracht in de kleutergroepen. 

Bent u benieuwd wie wij zijn en wat wij doen en leren in groep 1/2?
Kijk dan vooral even verder!

Flyer groep 1/2

Thema: uitvinders!

Wij zijn druk bezig geweest met het thema: uitvinders! Het thema werd geopend door professor Patsboem (en zeker niet door juf Fleur 😉). Bij deze professor ging niet alles even goed. De kinderen luisterden naar verhalen over uitvinders, uitvindingen en hebben een heleboel nieuwe woorden geleerd. We weten nu ook wat meer over Leonardo da Vinci. Hij leefde 500 jaar geleden en bedacht uitvindingen door heel goed naar de natuur te kijken. https://schooltv.nl/video/nieuws-uit-de-natuur-uitvinden-1/

In de klassen hebben we zelf uitvindingen bedacht: de stroopwafelmachine, de vliegende auto, een snoepmachine, een robotkonijn en nog veel meer. Heel knap! We hebben de primaire kleuren gemengd, want welke kleur wordt rood en geel nou samen? Een experiment met witte tulpen in ecoline, zorgde voor veel verbazing. We hebben witte tulpen in gekleurd water gezet en na een paar uur veranderde de tulpen in een andere kleur. Het leerplein was omgetoverd tot een ontdekplein. Hier ontdekte de kinderen hoe een apparaat er van binnen uitziet, hoe een tandwiel werkt en hoe ze hun zintuigen kunnen gebruiken. De kinderen waren heel enthousiast en hebben veel geleerd.

Thema: Bouwen

Tijdens het thema bouwen hebben we post ontvangen van Tjerk Sterkwerk. Hij had zich ergens verstopt rondom de school en met behulp van een plattegrond hebben we hem gevonden. Tjerk is stoer en sterk. Hij wil altijd bouwen, steeds hogere en moeilijkere torens. Hij is heel nieuwsgierig en wil graag weten hoe de bouwwerken in elkaar zitten. Hij bouwt ze na en maakt er bouwtekeningen van. Tjerk wilde ook graag een eigen huis en wij hebben hem daarbij geholpen. Ook heb je geleerd hoe je een muur moet metselen. Je hebt de volgende woorden geleerd: troffel, cement, moer, bout, schroef en nog veel meer. Knap hoor!

Kerst

Samen hebben we de periode voor Kerst goed afgesloten ondanks dat de scholen een week eerder dicht gingen. Op het leerplein konden we spelen in het “stalletje”, bij de verteltafel speelden we het Kerstverhaal na. In de hoeken gingen we eten in het restaurant of kerstinkopen doen bij de winkel en in de huiskamer werden prachtige kerstballen gemaakt. Met als afsluiting een kerstontbijt. Iedereen zag er prachtig uit.

Fijne feestdagen en alvast een gezond 2022.

Sinterklaas op school

Samen hebben we veel werkjes gemaakt, liedjes gezongen en geluisterd naar verhaaltjes over de Sint en Pieten. We hebben gekeken naar het Sinterklaasjournaal en het was nog spannend of het paard van Sinterklaas, O Zo Snel, erbij kon zijn omdat hij de weg misschien niet kon vinden. De Pieten hadden ook nog een groot geheim voor Sinterklaas. Ze hadden een babypiet vanuit Spanje meegenomen. Maar gelukkig is alles nog goed gekomen.

Gelukkig had Sinterklaas nog tijd om bij ons op school te komen. We hebben voor Sinterklaas gezongen, gedanst en we hebben allemaal een mooi cadeautje gekregen. Het was een leuke ochtend en iedereen ging blij naar huis.

Thema Kinderboekenweek: Worden wat je wil!


Tijdens de Kinderboekenweek hebben we veel activiteiten gedaan over beroepen. We hebben bezoek gehad van Johanneke en iedere groep heeft met haar een bijzonder gedicht gemaakt. Alle kinderen hebben een tekening gemaakt over hun klassengedicht. Deze gedichten en tekeningen worden gebundeld in de Kleine Gedichten Wereld. Wij zijn er heel trots op dat de voorkant van de bundel is gemaakt door Liv uit groep 1-2A.

Appelmoes maken.

De kinderen weten nu ook hoe ze appelmoes moeten maken. Iedereen had meerdere, verschillende soorten appels meegenomen. In kleine groepjes hebben ze in de keuken zelf de appels geschild en in stukjes gesneden. Met een beetje water, suiker en héél véél liefde, werd dit in een grote pan warm gemaakt. Om beurten mochten ze voorzichtig roeren en toen de appelmoes klaar was werd het in meegebrachte potjes gedaan met zelfontworpen etiketten. De hele school rook heerlijk naar appelmoes!

De eerste week
De eerste week zijn we goed begonnen. De kinderen en juffen hadden er veel zin in. Sommige kinderen vonden het nog een beetje spannend maar dat ging al snel over.
Wat hebben we allemaal gedaan:
In de kring verteld over de vakantie, (leren) inplannen van de werkjes, samen gewerkt en buiten gespeeld, gegeten aan je eigen eetplekje, elkaar verteld hoe je heet en hoe oud je bent, liedjes gezongen, naar (Kanjer)verhaaltjes geluisterd, gegymd in de grote en kleine gymzaal. En we weten bijna allemaal al wie je maatje is.

Thema de ruimte
We lezen boeken over de ruimte en allerlei andere woorden over de ruimte. Wij spelen in een “ruimtestation”, tellen af voor de lancering, zingen liedjes over de ruimte, leren welke planeten er zijn en worden er spelletjes over de ruimte gespeeld in het speellokaal. In alle lokalen en op het leerplein wordt en groepsdoorbroken gespeeld en gewerkt.

 

gogoanime