Groep 5
Welkom op onze groepspagina!
Welkom in groep 5!
Welkom in groep 5! Wij bestaan uit 15 toffe peren en 2 toffe juffen die houden van een heleboel gezelligheid, maar ook heel hard kunnen werken! Dit jaar staat in het teken van een heleboel nieuwe uitdagingen! Zo gaan we voor het eerst starten met Engels, starten we met een muziekproject, voeren we een eigen concert op en doen we samen met groep 6 ons eigen onderzoek binnen Blink (Wereldoriëntatie). Op maandag t/m woensdag is juf Mabel bij ons in de klas en op donderdag en vrijdag juf Maartje. Op dinsdag en donderdag hebben we bewegingsonderwijs van meester Chris. Ben je benieuwd waar we op dit moment mee bezig zijn? Lees dan vooral verder!

Dijkbezoek
Al een aantal weken werken we aan het thema 'klimaatkenners'. Zo houden we bij hoeveel regenwater er thuis valt met een zelfgemaakte regenmeter, zoeken we elke dag het weerbericht op, leren we over de gevolgen van klimaatverandering en leren we over hoe we ons kunnen beschermen tegen het water. In twee lessen hebben we van een gastspreker van het waterschap geleerd wat een dijk is, hoe een dijk is opgebouwd en wat een gevaar kan vormen voor dijken. Na een theorieles met beeldmateriaal mochten we onze kennis daarna in de praktijk brengen met een bezoek aan de dijk. Als dijkwachten hebben we de winterdijk bij Wilp geïnspecteerd op verschillende punten, zoals beplanting, stevigheid en hoe ver de dijk van het water af ligt.



Vrijdag 24 februari hebben we in de klas een start gemaakt met het muziekproject 'Blaaskaken'. We hebben deze dag stemoefeningen gedaan, met ritmes geoefend, met ons lichaam gezorgd voor het geluid van wind, regen en onweer én we hebben alvast kennis gemaakt met de klarinet en de trombone. Alle kinderen krijgen, na het aangeven van hun voorkeur, een instrument toegewezen, waarmee we de komende weken veel met elkaar gaan oefenen, zodat we begin juni een concert kunnen geven voor alle vaders, moeder, opa's, oma's en andere geïnteresseerden. We zullen er als team voor zorgen dat we er straks een groots en mooi concert gegeven wordt.



We zijn alweer drie weken onderweg met het nieuwe Blink thema. In deze periode leren we over verschillende vormen van communicatie. Zo hebben we al ontdekt hoe mensen in de prehistorie met elkaar communiceerden en is er onderzocht hoe communicatiemiddelen in de loop der jaren zijn ontwikkeld en veranderd. Tijdens een proefje met bekertjes en wat touw hebben we ervaren hoe belangrijk onze oren zijn wanneer er wordt communiceerd. De komende weken gaan we aan de slag met een eigen onderzoek en zullen we nog leren over gebarentaal tijdens een gastles.
Sinterklaas
Dit jaar hebben we voor het eerst surprises en gedichten voor elkaar gemaakt.
In de week voor Sinterklaas mochten de surprises al meegenomen worden om ze alvast een plekje te kunnen geven binnen de surprisetentoonstelling.
Wat is er hard voor elkaar gewerkt met een fantastisch resultaat! Er zijn mooie, originele surprises gemaakt met mooie en vooral ook grappige gedichten.
Op 5 december hebben we de groep 5 pepernotenquiz gespeeld en werden ondertussen alle gedichten voorlezen en cadeautjes uitgepakt.
Het was een hele gezellige ochtend!


Kijken door een andere (VR) bril
Soms leren we ook op een andere manier dan via het digibord, door te schrijven en onderzoek te doen. Tijdens het thema 'bijzondere bewoners' hebben we geleerd over dino's met behulp van een VR bril! Door de bril konden we een levensechte dino bekijken in 3D. "Super cool!", aldus Rens.
Leesplezier
Yes, daar zijn ze eindelijk. De nieuwe boeken voor het leerplein van groep 4-5-6! Alle boekenkasten zijn opnieuw ingeruimd en voorzien van nieuwe complete series, zoals de Waanzinnige boomhut, Dogman, de Zoete zusjes en nog veel meer. Iedereen had in no time een nieuw boek en een fijne leesplek gevonden. Heel fijn, want lezen is ontzettend leuk!



Afgelopen week hebben de groepen 4/5/6 deelgenomen aan Godly Play.
Mariska Litjens nam de kinderen mee aan de hand van het verhaal van Mozes.
Mozes werd in een mandje in de Nijl gelegd om te voorkomen dat hij gedood zou worden.
Hij groeide op als prins aan het hof van de Farao en vluchtte toen hij ouder was uit Egypte.
Mozes kreeg de opdracht van God om zijn volk te bevrijden van de Farao.
Dit lukte Mozes.
Mariska heeft het verhaal verteld aan de hand van een beeldend spel.
Ze legde de link met hedendaagse ontwikkelingen, zoals de situatie in Rusland, mensen die vluchten uit bijvoorbeeld Oekraïne of Syrië en mensen op de wereld die nog honger lijden of onderdrukt worden.
Na het verhaal zijn de kinderen aan de slag gegaan met een eigen creatieve opdracht naar aanleiding van het verhaal door te schrijven, te tekenen, te schilderen of door het verhaal na te bouwen met Kapla.

In september zijn we samen met groep 6 op schoolreisje geweest naar Outdoorpark SEC Almere. De dag stond in het teken van samenwerken, vies worden en samen een heleboel plezier hebben! Wat hebben we een grenzen verlegd en angsten overwonnen! Het was een ontzettend avontuurlijk en geslaagd schoolreisje😃

De eerste twee schoolweken zitten erop, waarin we naast te zijn begonnen met alle instructielessen, ook veel bezig zijn geweest met de groepsvorming en samenwerkingsopdrachten.
Tijdens de eerste week zijn we bezig geweest met het opstellen van onze groepsmissie en de daarbij horende afspraken. Het is fijn dat de kinderen zelf vijf afspraken hebben gekozen, waarmee we dit schooljaar aan de slag zullen gaan. Deze afspraken zijn niet alleen gekozen door de leerlingen, maar vervolgens ook door ze uitgewerkt. Vanaf maandag hangen deze, als klein geheugensteuntje, zichtbaar in de klas en op het leerplein.
Naast de afspraken hebben we m.b.v. gouden ballonnen mooie samenwerkingsactiviteiten uitgevoerd. Zo moesten kinderen gezamenlijk en bamboestok optillen, door alleen hun wijsvingers te gebruiken en hebben ze overeenkomsten bij elkaar gezocht. Sommige activiteiten waren nog best lastig, maar met wat hulp en een goede dosis doorzettingsvermogen zijn de kinderen heel ver gekomen!

